“La Sinodul Local al Bisericii
Ortodoxe Ruse consacrat mileniului de la creştinarea Rusiei (iunie 1988,
Lavra Serghiev Posad), Sfântul Ierarh Ignatie a fost alăturat la ceata
sfinţilor. De la această dată moaştele sale odihnesc în biserica Mântuitorului din mănăstirea Tolgsk-Vedenski din oraşul Iaroslavl.
“Flaut duhovnicesc” a fost numit el în troparul închinat lui. Viaţa sa aminteşte istoria vechilor Paterice. S-a născut la 6 februarie 1807
în satul Pokrovskoie, gubernia Vologda, în familia unui demnitar
înstărit. Din copilărie îi plăcea să citească cărţi duhovniceşti. De la
vârsta de 15 ani începe să viseze la viaţa monahicească şi la intrarea
în mănăstire, dar este trimis de către tatăl său la Şcoala superioară de
inginerie militară de la Sankt-Petersburg. La examen era de faţă şi
viitorul împărat, marele cneaz Nicolai Pavlovici. Înfăţişarea nobilă a
tânărului şi cunoştinţele sale strălucite l-au interesat pe marele
cneaz, care l-a invitat la palatul Anicikov, reşedinţa sa. Din acest
timp Brianceaninov devine pensionarul marelui cneaz.
Era primul la toate ştiinţele. Puţini
însă erau cei care bănuiau ce se petrece în tainiţele sufletului
viitorului inginer militar. “Au trecut aproape doi ani de
preocupaţii lumeşti – îşi amintea el – în sufletul meu s-a născut şi a
crescut o pustietate îngrozitoare, a apărut foamea şi dorul neostenit
după Dumnezeu. Am început să deplâng nepăsarea mea, acea uitare şi
delăsare a credinţei la care ajunsesem, pacea fericită pe care o
pierdusem, acea deşertăciune ce mă cotropise şi care mă apăsa, mă
înfricoşa, mă umplea de sentimentul părăsirii, al lipsei de viaţă!“
Era tânguirea sufletului ce se îndepărtase de adevărata sa viaţă – Dumnezeu.
Cugetările la ştiinţele studiate de el cu asiduitate în şcoală l-au adus în pragul deznădejdii: “Întrebam
ştiinţele: “Ce bunuri îi daţi voi omului? Omul este veşnic, şi bunurile
sale se cuvine să fie veşnice. Arătaţi-mi acele bunuri veşnice, acea
bogăţie veritabilă, pe care aş putea s-o iau în cealaltă lume! Până acum
am văzut numai cunoştinţe, ca să zic aşa, împrumutate, la nivel
terestru, ne mai fiind bune la nimic după despărţirea sufletului de
trup… Ştiinţelor! Daţi-mi, dacă sunteţi în stare, ceva veşnic, pozitiv,
daţi-mi ceva inalienabil şi adevărat, ceva vrednic de a fi numit
proprietate a omului!” – Ştiinţele tăceau.
În această perioadă Brianceaninov
frecventa casa prezidentului Academiei de Arte, Alexei Olenin, unde,
conform tradiţiei, se adunau dintotdeauna scriitorii, artiştii,
savanţii.
Aici el se întâlnea cu Puşkin, Gnedici,
Krîlov, îşi citea compoziţiile sale rămase nouă necunoscute. Dar slava
unui scriitor nu-l interesa. Literatura laică ce prospera în societatea
cultivată, voit sau ne voit era în opoziţie cu Biserica. Gogol a afirmat
că literatura ar trebui să fie “o treaptă nevăzută spre creştinism” –
dar în ansamblu literatura rusă n-a mers pe această cale.
Dacă în “artistism”, după cum socoteau
Sfinţii Părinţi, aproape negreşit se ascunde păcătoşenia, de aceasta se
fac vinovate falsele tradiţii multiseculare. Ştiinţa pătrundea în lume,
literatura în suflet, şi dacă el (sufletul) nu era temeinic apărat de
credinţa în adevăratul Dumnezeu, atunci el se degrada şi pierea. Pierea
de “frumuseţurile” neobişnuite şi de rezultatele extraordinare.
Literatura şi ştiinţa slujeau aceleiaşi
tendinţe de respingere a omului de la Hristos, a fărâmiţării sufletului,
a împrăştierii şi distrugerii tuturor puterilor sufleteşti ale omului,
în loc de a le reuni laolaltă. După cum observa Sfântul Ierarh Ignatie “talentul
omenesc în toată puterea şi frumuseţea sa nefericită s-a dezvoltat mai
ales în direcţia reprezentării răului; în reprezentarea binelui el apare
îndeobşte slab, palid, nefiresc.”
Pentru ca scriitorul să poată deosebi
“lumina” de “întuneric”, Sfântul Ierarh Ignatie îl îndruma să-i citească
pe Sfinţii Părinţi. “Optsprezece veacuri în glasul lor – scria el în
eseul autobiografic “Plângerea mea” (1847) – mărturisesc unanim
unicitatea învăţăturii dumnezeieşti!”
Împreună cu colegul său Mihail Cihacev,
viitorul ierarh lua parte la slujbele de la catedrala Kazanskaia şi
vizita adesea metocul mănăstirii Valaam. În căutările lor duhovniceşti
ei au fost ajutaţi foarte mult şi de călugării de la Lavra Sfântului
Alexandrii Nevski. “Dimitrie Brianceaninov - scrie biograful său - devenise în suflet un adevărat ascet, înconjurându-se de scrierile Sfinţilor Părinţi, pe care le recitea cu pasiune.”
După terminarea şcolii a început lupta
pentru demisie. Împotriva lui s-a ridicat întreaga conducere împreună cu
marele cneaz şi cu împăratul Nicolai Pavlovici (era în 1826). A fost
chemat la palatul Mihailovski, unde i s-a propus orice slujbă şi orice
post în regimentul de gardă, Brianceaninov însă o ţinea una şi bună,
zicând că el voieşte să se ducă la mănăstire.
“Mai onorabil e să-ţi salvezi sufletul, rămânând în lume” – a remarcat marele cneaz. “A rămâne în lume şi a dori să te mântuieşti – răspundea tânărul ofiţer – e totuna cu a nimeri în foc şi a dori să nu arzi“.
A fost trimis totuşi să slujească în cetatea Dinaburg. Aici el îşi
petrecea timpul în singurătate, bolind şi corespondând cu ieromonahul
Leonid (Nagolkin), viitorul stareţ de la Optino, cu care făcuse
cunoştinţă în Lavră. După convorbirea cu el, Brianceaninov scria: “Părintele Leonid mi-a smuls inima… îl voi urma pe stareţ şi mă voi preda lui cu tot sufletul”.
În cele din urmă sănătatea lui s-a
înrăutăţit într-atât încât în 1827 demisia i-a fost acceptată. Asta s-a
întâmplat fără ştirea părinţilor, care, aflând vestea, au încetat de a-i
mai trimite vreun ajutor bănesc şi au rupt orice relaţie cu el.
Rămânând fără mijloace financiare, a
sosit la Petersburg în straie ţărăneşti şi de acolo s-a îndreptat spre
mănăstirea Sfântul Alexandru Svirski, aflată pe malul lacului Ladoga.
Acolo vieţuia pe atunci părintele Leonid. În 1829 s-a aflat un timp la
Pustia Optino.
În 1831 Brianceaninov a primit schima
mică în catedrala învierii din Vologda, luând numele de Ignatie în
cinstea Sfântului Mucenic Ignatie Purtătorul de Dumnezeu.
La data de 4 iulie, în acelaşi an, a
fost hirotonit ierodiacon, apoi ieromonah. În 1832 a fost numit egumen
al mănăstirii Lopotov. La l ianuarie 1834, din dispoziţia Sinodului
egumenul Ignatie a fost ridicat la rangul de arhimandrit şi trimis din
ordinul împăratului la Pustia Serghievo, nu departe de Sankt –
Petersburg. Aici a petrecut 23 de ani.
Împovărat de nenumărate sarcini
gospodăreşti, Brianceaninov a găsit totuşi timp să se ocupe şi de scris.
Aici, în Pustia Serghievo au fost create majoritatea operelor sale,
inclusiv monumentalul “Patericon”.
Exprimarea în scris era pentru el o necesitate duhovnicească. “Scrierile
lui purtau pecetea harului divin. El scria atunci când slovele
dumnezeieşti se atingeau de urechea lui fină, când în inima lui răsăreau
cuvintele trimise de Dumnezeu” – stă scris în Viaţa compusă la canonizarea lui.
În articolul “Păstorul creştin şi artistul creştin” Sfântul Ierarh Ignatie scrie: “Când
talentul îşi însuşeşte caracterul evanghelic, acest proces fiind la
început însoţit de trudă şi luptă lăuntrică, atunci artistul este
iluminat de sus, numai atunci el poate să grăiască cu sfinţenie, să
psalmodieze cu sfinţenie, să picteze cu sfinţenie.”
Ale sale “Experienţe ascetice” au fost
primite cu dragoste în cele mai austere şi îmbunătăţite mănăstiri – în
Pustia Sarovului, Pustia Optino, în Lavra Sfânta Treime de la Serghiev
Posad ş.a.
La sfântul Munte Athos, scrierile
Episcopului Ignatie au trezit o admiraţie plină de evlavie faţă de
autorul lor. În scurt timp ele au fost recunoscute în toate eparhiile ca
unul din cele mai bune îndreptare pentru viaţa duhovnicească, în afară
de asta scrisorile lui se îndreptau către toate colţurile Rusiei – multe
din ele fiind scrise cu o adevărată măiestrie.
Sfântul Ierarh Ignatie era cu totul
lipsit de conştiinţa trufaşă că este scriitor. Scrierile sale el le
considera ca aparţinând patrimoniului Bisericii.
Ca urmare a climei neprielnice, Sfântul
Ierarh Ignatie era mereu bolnav. Iarna anului 1847 şi-a petrecut-o în
chilie, dar aproape in fiecare zi era văzut la masa de scris. În
primăvară a cerut să fie slobozit din funcţia de egumen, dar nu i s-a
acordat decât un concediu de un an. În 1847 soseşte la mănăstirea
Nicolo-Babaievski de pe Volga, unde, în mijlocul unei naturi minunate
şi-a mai întărit sănătatea. În 1856 vine la Pustia Optino, intenţionând
să-şi clădească o chilie la schit pentru a se închide în tăcere pentru
tot restul vieţii. Din nou n-a fost lăsat la odihnă, în data de 27
octombrie 1857 arhimandritul Ignatie este sfinţit episcop al Kaukazului.
În noiembrie este chemat de către împărăteasa Alexandra Fedorovna, care
i-a înmânat o panaghie împodobită cu briliante şi rubine în amintirea
împăratului defunct. Noul episcop părăseşte Pustia Serghievo neavând
nici măcar bani de drum – nu agonisise nimic. A fost nevoit să se
împrumute de la o persoană particulară.
În ianuarie 1858 soseşte la Stavropol. Eparhia s-a dovedit a fi într-o stare deplorabilă. A trebuit să ia fotul de la început.
În 1861 se îmbolnăveşte grav şi devine
clar că trebuie sa părăsească definitiv tărâmul de activitate pastorală.
Se mută cu traiul în mănăstirea Nicolo-Babaievski.
Văzând că mănăstirea este săracă – în
casa de bani erau doar 60 de ruble – el îşi vinde panaghia, cadoul
împărătesei, cu 30 de mii de ruble, donând aceşti bani pentru nevoile
mănăstireşti. În ultimii săi ani Sfântul Ierarh Ignatie se ocupa, de
lecuirea propriilor boale, cât şi a ţăranilor suferinzi veniţi din tot
ţinutul; renovează, şi în exterior şi în interior, chinovia modestă şi
tihnită, care începuse pe vremea lui să primească tot mai mulţi
pelerini; pregăteşte pentru tipar Patericul şi scrie câteva lucrări noi.
Articolele, tratatele, predicile şi
scrisorile sale din ultima perioadă conţin o uimitoare bogăţie a
gândirii, iluminată dinăuntru de un sentiment viu al iubirii
duhovniceşti.
Episcopul Ignatie a adormit în linişte şi pace, la ceasul rugăciunii, în data de 30 aprilie 1867.
Cu toate că
majoritatea scrierilor sale este destinată monahilor, în general însă
ele sunt adresate, după cum arată el însuşi în prefaţa la volumul IV –
“tuturor creştinilor pravoslavnici, dornici să se familiarizeze cu viaţa
ascetică după cugetul Sfinţilor Părinţi, după cugetul Bisericii”.
El a găsit de cuviinţă “să înfăţişeze societăţii creştine un rezumat al
viziunii sale asupra Pământului Făgăduinţei”, adică a mănăstirii
veşnice a sufletului.
În veacul de acum lumea sortită pieirii şi fizic şi duhovniceşte, literalmente imploră mântuirea.
Toată lumea cunoaşte actuala
criză ecologică, care este urmarea crizei spirituale a omenirii ajunsă
la apogeul prăbuşirii sale sufleteşti. După cum spunea ieromonahul
Serafim Rose în 1982: “Vizitatorul din orice ţară a secolului
al XIX-lea, uitându-se la programele noastre de televiziune, la
atracţioanele, reclamele, filmele şi muzica noastră – aproape la fiece
aspect al culturii noastre moderne – ar crede că a nimerit în ţara unor
smintiţi, care au pierdut orice contact cu realitatea cotidiană.” De multe secole, forţele
întunericului ce pregătesc venirea Antihristului se folosesc cu
abilitate de slăbiciunile naturii omeneşti, convingându-ne că în aceasta
lume e bine sa trăim lejer, necugetat, “frumos” şi “fericit”. Şi cum ar
trebui de fapt să trăim? Răspunsurile au fost date demult în scrierile
unor astfel de scriitori ca Sfântul Ierarh Ignatie Brianceaninov.
Această literatură trebuie să fie citită anume astăzi.”
(Arhiepiscopul Averchie Tausev, “Marea apostazie”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu